همه چیز درباره اقامت فنلاند از طریق ازدواج

همه چیز درباره اقامت فنلاند از طریق ازدواج

اقامت در یک کشور خارجی اغلب یک چالش بزرگ برای افرادی است که به‌دنبال شروع زندگی جدید و پایدار درآن کشور هستند. یکی از راه‌های معمول برای اخذ اقامت در فنلاند، ازدواج با یک شهروند فنلاندی است؛ از این‌رو در این مطلب تصمیم داریم به بررسی مراحل و شرایط لازم برای اقامت فنلاند از طریق ازدواج بپردازیم. همراه ما باشید.

اقامت فنلاند از طریق ازدواج چه شرایطی دارد؟

فنلاند یکی از بهترین کشورهای شمالی اتحادیه اروپا است که موقعیت اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد؛ حتی هزینه استارت آپ فنلاند هم به‌نسبت درآمدی که در آینده نصیب رهبران کسب وکار می‌کند، بسیار ناچیز است. این موضوع باعث شده افراد زیادی علاوه بر دریافت ویزای استارتاپ به دنبال دریافت ویزاهای مختلفی برای اقامت در این کشور باشند و یکی از راه‌های دریافت اقامت کشور فنلاند، ازدواج است.

اگر شما هم مایل به اقامت در این کشور اروپایی هستید، باید بدانید که دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج با تبعه فنلاندی امکان پذیر است؛ اما شرایط خاصی برای آن وجود دارد و تنها با مهیا کردن این شرایط و مدارک می‌توانید موفق به اقامت در این کشور شوید.

با این اوصاف اگر می‌خواهید که در فنلاند اقامت داشته باشید و تصمیم دارید این کار را از طریق ازدواج با تبعه فنلاند انجام دهید، نیاز است که چندین فرم را پر کرده و بعضا مدارکی را به فرم‌های خود ضمیمه کنید و این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • دریافت ویزای ازدواج برای اقامت در این کشور
  • اثبات مجرد بودن
  • اثبات به اتمام رسیدن ازدواج قبلی در صورت وجود
  • وجود رابطه عاطفی و تثبیت آن در طی بررسی‌های سفارت
  • ارائه مدارکی مبنی بر داشتن تمکن مالی
  • ارائه آدرس ثابت همسر فنلاندی و احراز هویت
  • صدور اقامت دائم در صورت ۲ سال رابطه زناشویی و عاطفی
  • صدور پاسپورت فنلاند پس از ۴ سال زندگی مشترک با شریک عاطفی
  • صدور تابعیت فنلاند بعد از ۵ سال زندگی و رابطه زناشویی

ضمنا بهتر است بدانید که نیازی نیست همسر شما حتما تابعیت فنلاند را داشته باشد، همینکه مدت زمان زیادی ساکن این کشور و مقیم آن بوده، کفایت می‌کند و می‌توانید از طریق ازدواج با او اقامت کشور فنلاند را به‌دست آورید.

چگونه می‌توان ازدواج در کشور فنلاند را ثبت کرد؟

اقامت فنلاند از طریق ازدواج کار چندان سختی نیست، برای این منظور شما باید بتوانید که ازدواج خود را به‌صورت رسمی ثبت کنید. در کشور فنلاند دو راه برای ثبت ازدواج وجود دارد که در ادامه به‌شما توضیح می‌دهیم.

  • ازدواج به‌صورت مدنی: مامور ثبت احوال یا قاضی دادگستری روی چنین ازدواج‌هایی نظارت دارند. زوجین می‌توانند بدون صرف هیچگونه هزینه‌ای در ساعات اداری به‌صورت مدنی ازدواج کرده و آن را به ثبت برسانند. البته که امکان ازدواج مدنی در هر ساعت و مکانی وجود دارد؛ اما هزینه‌ای روی دست شما می‌گذارد.
  • ازدواج به‌صورت مذهبی: بسته به مذهب فرد، ازدواج در کلیسا یا معبد یا هرجای دیگری به‌وسیله یک فرد روحانی انجام می‌شود.

بعد از آنکه به یکی از دو روش زیر امر ازدواج را به‌ عمل آوردید، باید مدارکی دال بر رسمیت ازدواج ارائه کنید. ضمن اینکه اگر ازدواج خود را در کشور دیگری انجام داده باشید، می‌بایست مدارک مربوطه به‌صورت ترجمه شده به اداره ثبت فنلاند تحویل دهید.

قوانین پس از ازدواج در فنلاند شامل چه مواردی هستند؟

همانطور که ویزای استارتاپ فنلاند شامل قوانینی است، دریافت ویزا و اقامت فنلاند از طریق ازدواج هم مشمول قوانین بسیاری می‌شود. کشور فنلاند با درنظر گرفتن قوانین متعددی سعی کرده زوجین از حقوق یکسانی برخوردار باشند.

در همین راستا اگر زوجین تصمیم بگیرند از یکدیگر جدا شوند، باید اموال به‌شکل مساوی میان آن‌ها تقسیم شده و کسی قادر به فروش اموال به‌تنهایی نباشد. از دیگر قوانینی که پس از ازدواج در فنلاند مشمول شما می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده از ترکیب نام‌خانوادگی خود با همسرتان یا تنها استفاده از نام خانوادگی خود حین جاری شدن ازدواج وجود دارد.
  • هر کدام از طرفین طبق درآمدی که دارند باید در پرداخت هزینه‌های زندگی شرکت کنند.
  • برای انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی اشخاص از حقوق یکسانی برخوردارند.
  • در صورت عدم شاغل بودن یکی از طرفین، شخص طرف مقابل باید هزینه‌های معیشت او را هم بپردازد.

البته که این قوانین تنها برای افرادی اعمال می‌شود که اقامت برای آنان صادر شده باشد؛ چرا که درصورت جدایی در ماه‌های اول، پروسه دریافت اقامت کاملا لغو شده و مشمول قوانین فوق نمی‌شوند.

پیش از ازدواج در فنلاند باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

معاینات پزشکی مهم‌ترین اقدامی است که پیش از ازدواج در فنلاند باید انجام دهید. برای آنکه بتوانید اقامت فنلاند از طریق ازدواج را دریافت کنید، نیاز است که از نظر پزشکی تاییدیه بگیرید. شما باید مطمئن شوید که از لحاظ پزشکی مشکلی در ازدواج شما وجود ندارد.

ضمن اینکه مواردی که طبق قانون اساسی فنلاند برای ازدواج مانع حساب می‌شوند باید مورد بررسی قرار گرفته و برای عدم وجود آن‌ها گواهی صادر شده باشد. این گواهی‌ها معمولا چهارماه اعتبار دارند و ارائه آن‌ها در زمان ثبت رسمی ازدواج ضرورت دارد.

اداره ثبت اطلاعات و جمعیت فنلاند بعد از بررسی‌های لازم، گواهی‌های مربوطه را صادر می‌کند؛ البته که کنسولگری فنلاند هم می‌تواند در صدور این گواهینامه‌ها دستی داشته باشد.

ضمن اینکه اگر در فنلاند امکانات مورد نیاز برای ثبت ازدواج مهیا نباشد، امکان انجام آن در کشور دیگری وجود دارد؛ اما باید تمامی مدارک به‌صورت ترجمه شده در اختیار اداره ثبت اطلاعات و جمعیت قرار بگیرد و ترجمه مدارک باید به زبان فنلاندی و انگلیسی صورت گرفته باشد.

در حین ثبت ازدواج امکان تصمیم‌گیری در رابطه با نام‌خانوادگی هم وجود دارد، همانطور که گفته شد شما می‌توانید از نام‌خانوادگی خود یا همسرتان یا حتی ترکیبی از این دو استفاده کنید. ضمنا پیش از ازدواج امکان ثبت توافق‌نامه‌ای مبنی بر لغو حق همسری در تصاحب اموال بعد از فوت یا طلاق هم وجود دارد. برای این منظور باید توافقنامه‌ای بین زن و شوهر نوشته شده و دو شاهد آن را امضا کرده باشند، اطلاعات دقیق‌تر در این رابطه را می‌توانید ضمن مشاوره با کارشناسان خبره هوم اند هوم به‌دست آورید.

مدارکی که برای ثبت ازدواج در فنلاند به آن‌ها نیاز خواهید داشت

سه دسته از مدارک برای دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج مورد نیاز هستند شامل:

مدارک هویتی

مدارک هویتی طرفین که شامل کارت ملی، شناسنامه، عکس مناسب، پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه و سند ازدواج می‌شوند و برای دریافت ویزا و اقامت فنلاند الزامی هستند.

مدارک مالیاتی

باتوجه به موقعیت، احتمالا مدارک اداری خاصی نیاز داشته باشید، با این حال برگه‌های بانکی و مالیاتی همواره جزو مهم‌ترین و ضروری‌ترین مدارک مالیاتی برای دریافت ویزای استارتاپ و ویزای ازدواج بوده‌اند.

مدارک اثبات‌کننده ازدواج

تحویل برگه‌ای که نشان دهد ازدواج خود را به‌ ثبت رسانده‌اید، بدین منظور کفایت نخواهند کرد؛ چرا که دولت فنلاند مدارکی که نشان‌ از ازدواج شما باشد، درخواست می‌کند.

به‌منظور اثبات ازدواج خود می‌توانید عکس‌ها یا پرینت‌هایی از بلیط مسافرت‌های خود ارائه کنید که نشان دهید واقعا یک رابطه احساسی دارید. همچنین ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی هم با نشان دادن پرداخت هزینه‌های زندگی، کمک می‌کند نشان دهید واقعا در یک رابطه عاطفی هستید. در همین راستا ارائه آدرس دقیق محل سکونت هم مثمر ثمر واقع می‌شود.

در نهایت به یاد داشته باشید که کوچک‌ترین مغایرتی در مدارک شما تبعات بسیاری برایتان به‌همراه دارد؛ پس در جمع‌آوری مدارک دقت زیادی به‌خرج دهید.

مدت زمان دریافت تابعیت فنلاند چقدر است؟

باتوجه به شرایط همسرتان، مدت زمان اخذ تابعیت فنلاند متفاوت خواهد بود. درصورتی که همسر شما تعبه این کشور باشد، فرآیند دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج مدت زمان کمتری طول می‌کشد؛ اما درصورتی که همسر شما صرفا مقیم این کشور باشد، احتمالا دریافت ویزایتان مدت زمان زیادی به تعویق می‌افتد.

با این حال در هر صورت دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج غیر رسمی هم امکان‌پذیر است و با توجه به ارتباطات خانوادگی می‌توانید، اقامت این کشور را دریافت کنید به شرط آنکه از شرایط زیر برخوردار باشید.

  • حداقل ۲ سال با همسرتان در یک مکان زندگی‌ کرده‌ باشید.
  • فرزند مشترکی داشته باشید، در این صورت شرط دو سال زندگی با یکدیگر هم مد نظر قرار نمی‌گیرد.
  • دلایلی موجه برای نیاز به این مجوز ارائه کنید.

درصورتی که بخواهید براساس دو سال زندگی مشترک با شریک عاطفی خود اقامت فنلاند را دریافت کنید، باید مدارکی برای اثبات آن ارائه دهید. این مدارک می‌تواند شامل مدارک مربوط به سکونت در یک ساختمان و شاهد دو تن از همسایگان شما باشد.

مکان‌هایی برای جاری شدن ازدواج در فنلاند

برای دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج شما می‌توانید در مکان‌های زیر ازدواج خود را انجام دهید.

ادارات ثبت محلی

در جوامع مذهبی که معمولا مراسمات ازدواج معمولا در مکان‌هایی مانند کلیسا انجام می‌دهند، ازدواج‌های مدنی در دفاتر ثبت محلی قابل انجام هستند. علاوه‌بر این ازدواج‌های مدنی می‌توانند در شرکت‌های ثبت‌کننده در اداره ثبت محلی هم انجام شوند یا نزد یکی از قضات محلی و دادگستری در دادگاه منطقه صورت بگیرند. بدین منظور تنها کافی است که پیش از موعد مراسم عروسی، دادگاه منطقه یا اداره محلی برای عقد ازدواج رزرو شود.

کلیساها

همانطور که گفته شد کلیساها محلی برای برگزاری مراسمات ازدواج هستند و کلیساهای زیر در فنلاند برای انجام مراسمات ازدواج به زوجین کمک می‌کنند.

  • کلیسای انجیلی لوتری
  • کلیسای ارتدکس

مکان‌های مذهبی دیگری هم که متعلق به جامعه‌ مذهبی خاصی هستند برای برگزاری عقد ازدواج وجود دارند.

سخن آخر

در این مطلب سعی داشتیم به بررسی دریافت اقامت فنلاند از طریق ازدواج بپردازیم. همانطور که دریافتید، دولت فنلاند به کسانیکه با تبعه این کشور ازدواج کرده‌اند، اجازه می‌دهد در این کشور اقامت داشته باشند. برای این منظور تنها کافی است که سفارت و کنسولگری فنلاند ازدواج آن‌ها را تایید کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *