بررسی شرایط اخذ تابعیت امارات

بررسی شرایط اخذ تابعیت امارات

شرایط اخذ تابعیت امارات به چه صورت است؟ تابعیت امارات متحده عربی یک پیوند قانونی بین یک ایالت و ساکنان آن با حقوق و تعهدات مربوطه است. نرخ پایین جرم و جنایت، کیفیت بالای دارو و سیستم مالیاتی منعطف، خارجی‌هایی را که آرزوی مهاجرت به این ایالت را دارند جذب می‌کند.

بر اساس رتبه بندی بانک جهانی، جمعیت امارات متحده عربی در سال 2020 از 9.89 میلیون نفر فراتر رفته است که 87.9 درصد از مهاجران را شامل می‌شود.
یکی دیگر از شرایط اخذ تابعیت امارات این است که اتباع خارجی می‌توانند پاسپورت امارات متحده عربی را در بدو تولد، از طریق ازدواج با یک بومی، برای خدمات ویژه به دولت یا از طریق تابعیت دریافت کنند. با این حال، به دلیل الزامات قانونی سختگیرانه، اکثر مهاجران برای چندین دهه با ویزای اقامت در ایالت زندگی می‌کنند. امروز با هوم اند هوم می‌توانید نحوه مهاجرت به دبی و اخذ تابعیت امارات را مطالعه کنید.

مزایای داشتن پاسپورت امارات

مزایای اصلی اخذ تابعیت امارات عبارتند از:
• آزادی سفر: گذرنامه امارات در جهان عرب رتبه اول را دارد. ورود بدون ویزا برای شهروندان امارات عربی در 175 کشور در دسترس است.
• دستمزد بالاتر: دارندگان پاسپورت امارات متحده عربی به طور سنتی موقعیت‌های بالاتری را در شرکت‌ها اشغال می‌کنند و در شرایطی مشابه با شهروندان سایر کشورها، به عنوان مثال، 2-3 برابر بیشتر درآمد دارند.
• منافع دولت: با داشتن تابعیت امارات عربی، می‌توانید برای قبوض آب و برق یارانه دریافت کنید. پس از تولد فرزند یا ازدواج، صاحبان گذرنامه امارات می‌توانند بسته به قوانین فعلی امارات، کمک‌های دولتی مانند مقدار زیادی پول، قطعه زمین یا خانه دریافت کنند.
• آموزش رایگان و بدون شهریه: شهروندان امارات متحده عربی حق تحصیل رایگان در مدرسه و دانشگاه را دارند.

راه‌های اخذ تابعیت امارات

در شرایط اخذ تابعیت امارات، قانون فدرال شماره 17 «درباره شهروندی و گذرنامه» در سال 1972، با اصلاح و تکمیل، راه‌های اصلی اخذ تابعیت امارات متحده عربی را تنظیم می‌کند. دولت ایالتی با ارائه انواع مزایا و کمک‌ها از اتباع محافظت می‌کند، در حالی که به ساکنان عمدتاً چیزی جز شغل و شرایط سخت برای تابعیت ارائه نمی‌شود. برای اخذ تابعیت در دبی، شرایط زیر الزامی است:
• رعایت قوانین امارات؛
• دانش زبان عربی؛
• سوگند وفاداری به دولت؛
انصراف از پاسپورت فعلی
تولد فرزند از والدین خارجی در امارات متحده عربی به کودک هیچ حقی برای شهروندی نمی‌دهد. کودکان در موارد زیر می‌توانند به طور خودکار شهروند امارات متحده عربی از طریق خون شوند:
• والدین یا پدر هر دو شهروند امارات هستند.
• مادر کودک دارای گذرنامه اماراتی است و هویت پدر از نظر قانونی یا ناشناس است.
• کودک در ایالت به دنیا آمده و پدر و مادر هر دو ناشناس هستند.

تابعیت امارات از طریق سرمایه‌گذاری

تا همین اواخر، قوانین امارات، حتی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ فقط دریافت ویزای طلایی امارات را که اجازه اقامت در ایالت را می‌دهد، تایید می‌کرد. با توجه به اصلاحات قانون فدرال شماره 17 که در ژانویه 2021 به تصویب رسید، سرمایه‌گذاران در ازای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور، شهروندی امارات متحده عربی را دریافت کردند.
یکی دیگر از شرایط اخذ تابعیت امارات این است که خارجی‌ها فقط برای خرید ملک می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری گذرنامه امارات متحده عربی را دریافت کنند. امارات حداقل میزان سرمایه‌گذاری لازم برای اخذ تابعیت را فاش نمی‌کند و درخواست‌های خارجی‌ها را به صورت موردی بررسی خواهد کرد. برای اخذ تابعیت از طریق ویزای طلایی امارات، یک خارجی می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیر را انتخاب کند:
• باز کردن سپرده در یک صندوق سرمایه‌گذاری محلی
• سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار جدید
ثبت شرکت در دبی
• خرید یک یا چند ملک در یکی از امارات
همه گزینه‌ها، به جز آخرین مورد، به حداقل سرمایه‌گذاری 2 میلیون درهم (حدود 544515 دلار) نیاز دارند. برای تاسیس شرکت 250000 درهم کافی است.
شهروندی برای پزشکان، دانشمندان و سایر کارگران ماهر
دولت امارات متحده عربی علاقه مند به استخدام پرسنل حرفه‌ای برای کار در موسسات دولتی و خصوصی دولتی است، بنابراین شرایط خاصی برای استخدام برای اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و سایر خارجی‌ها ایجاد می‌شود.

متخصصان در زمینه‌های زیر می‌توانند تابعیت امارات متحده عربی را دریافت کنند:
پزشکان متخصصان رشته‌های محدود پزشکی که در چارچوب مدارک به کار تحقیقاتی مشغول هستند، عضو سازمان‌های معتبر بین‌المللی هستند و با حداقل 10 سال تجربه عملی سهم بسزایی در توسعه حرفه پزشکی داشته‌اند.
دانشمندان. کارکنان مراکز تحقیقاتی، مؤسسات و سازمان‌های خصوصی که جوایز معتبر بین‌المللی یا کمک‌های مالی زیادی برای تحقیقات در زمینه خود دریافت کرده‌اند، واجد شرایط شهروندی هستند.

علاوه بر این، نامه ای از یک موسسه علمی محلی برای درخواست مورد نیاز است. دولت به مخترعین مالکیت معنوی (یک یا چند حق ثبت اختراع که برای اقتصاد امارات ارزشمند است) پاسپورت ارائه می‌دهد.
یکی دیگر از شرایط اخذ تابعیت امارات این است که افراد با استعداد. هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های هنری و فرهنگی که در مسابقات بین‌المللی جوایز اول را کسب کرده‎اند می‌توانند شهروند امارات شوند. آنها باید توصیه نامه‎ای از سازمان دولتی محلی که حوزه کاری آنها (وزارت فرهنگ، ورزش یا موارد دیگر) را نشان می‌دهد به درخواست خود پیوست کنند.
تابعیت از طریق ازدواج
یکی از سریع ترین راه‌ها برای یک زن برای گرفتن تابعیت امارات، ازدواج با اماراتی است. برای انجام این کار، شما باید تعدادی از شرایط را برآورده کنید:
• زندگی در یک ازدواج قانونی بیش از 3 سال
• ترک تابعیت قبلی
• از وزارت کشور امارات مجوز دریافت کنید
به فرزندی که از یک زن دارای ملیت غیر امارات متحده عربی متولد می‌شود، یک پدر بومی تابعیت می‌یابد. مردان خارجی تبار که یک بار با یک زن اماراتی ازدواج کردند، نمی‌توانند درخواست شهروندی امارات کنند. همچنین فرزندان آنها حق شهروندی شدن را نخواهند داشت.
تابعیت امارات عربی را می‌توان در طولانی ترین راه به دست آورد – با زندگی قانونی در این ایالت برای بیش از 30 سال! برای دریافت مجوز اقامت اولیه، یک خارجی باید دلیل محکمی داشته باشد.

این موضوع می‌تواند تحصیل، اشتغال، کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری باشد. برای پوشش این فعالیت‌ها باید ویزای مناسب به موقع اخذ و تمدید شود. هزینه اقامت دبی برای تابعیت 1000 درهم است.
الزامات ایالتی برای شهروندان جدید
• ظرفیت قانونی کامل
• 30 سال یا بیشتر اقامت در کشور
• منابع قانونی بودجه برای زندگی
• نداشتن سابقه کیفری برای جرایم علیه شرافت و تمامیت
• نامزد شهروندی باید زبان عربی خود را بهبود بخشد.
اخذ تابعیت امارات از طریق سایر کشورهای عربی
امارات قوانینی را برای اخذ تابعیت برای نمایندگان کشورهای دوست همسایه، یعنی اعراب مسلمان، ساده کرده‌اند. اتباع عمان، قطر و بحرین باید حداقل 3 سال در امارات متحده عربی با درآمد قانونی کافی، مسکن، اشتغال و بدون سابقه کیفری قبل از درخواست تابعیت زندگی کنند. برای اعراب سایر ایالت‌ها این شرط به 10 سال افزایش می‌یابد، اما با داشتن شرایط حرفه ای، 7 سال اقامت دائم کافی است.
سلب تابعیت
طبق مواد 15 و 16 قانون شماره 17، سلب تابعیت امارات در موارد زیر امکان پذیر است:
• خدمت سربازی در سایر کشورها بدون رضایت مقامات امارات
• کار به نفع یک کشور متخاصم
• تابعیت داوطلبانه در ایالت دیگر
• ارتکاب اعمالی که امنیت امارات را تهدید می‌کند.
• جعل یا جعل داده‌های تقلبی که در درخواست برای تابعیت ارائه شده است.
• اقامت در خارج از ایالت برای بیش از 4 سال بدون دلیل موجه.

شرایط اخذ تابعیت امارات متحده عربی

از شرایط اخذ تابعیت امارات این است که وزارت امور داخله دو نوع پاسپورت موقت و عادی صادر می‌کند که شرایط اخذ آن متفاوت است. اولین مورد برای سفر و شناسایی خارجی‌ها در نظر گرفته شده است – آنها مدرک ملیت نیستند. گذرنامه اقامت امارات به مدت شش ماه با امکان تمدید صادر می‌شود و امتیازات یا مزایایی را که شهروندان این کشور از آن برخوردار می‌شوند را ارائه نمی‌دهد.
گذرنامه عادی شهروند امارات متحده عربی را می‌توان از طریق ازدواج، از طریق مبدا یا پس از 30 سال از طریق تابعیت، با تصمیم مثبت کمیته ویژه وزارت کشور دریافت کرد. این سند به فرد خارجی حقوق یک ساکن بومی را می‌دهد، به جز توانایی نامزدی و رای دادن در انتخابات در ایالت. یک پاسپورت معمولی مانند یک پاسپورت موقت به نظر می‌رسد، اما گذرنامه دوم هیچ امتیاز خاصی در داخل کشور نمی‌دهد.
راه‌های اصلی اخذ اقامت امارات عبارتند از:

تحصیلات

تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس معتبر امارات این امکان را به اتباع خارجی می‌دهد تا ویزای تحصیلی را برای مدت یک سال با امکان تمدید دریافت کنند. متقاضیان باید نامه رسمی پذیرش دوره را ارائه دهند، معاینه پزشکی در مرکز دولتی امارات متحده عربی انجام دهند و حمایت مالی (والدین یا سایر بستگان، دانشگاه) را تایید کنند.

کار از راه دور

خارجی‌هایی که از راه دور کار می‌کنند می‌توانند برای مهاجرت به دبی اجازه اقامت 12 ماهه در امارات را دریافت کنند. بر اساس شرایط برنامه کار مجازی، مجوز اقامت براساس قرارداد کاری، حداقل یک سال اعتبار و حداقل درآمد ماهانه 5000 دلار صادر می‌شود.

کار برای یک شرکت اماراتی

یک شرکت ثبت شده در امارات باید دارای مجوز فعالیت و حق استخدام کارمندان خارجی باشد. مجوز ورود به درخواست اسپانسر-شرکت صادر می‌شود و مدت اعتبار آن 2 ماه است. پس از ورود به ایالت، فرد خارجی باید اجازه اقامت را درخواست کند که مدت اعتبار آن 2 سال است.

سرمایه‌گذاری و تجارت

اتباع خارجی می‌توانند با ثبت شرکت در امارات، خرید املاک و مستغلات یا انتخاب گزینه دیگری برای کمک به اقتصاد، طبق قوانین امارات متحده عربی، اقامت دریافت کنند. مقدار خرید بستگی به اعتبار مجوز اقامت دارد که سرمایه‌گذار ممکن است واجد شرایط آن باشد. استخدام در یک شرکت محلی اغلب شامل پرداخت هزینه مسکن، بیمه درمانی و سفر به خانه و برگشت است.

شرایط کار و پرداخت به صورت فردی انجام می‌شود. اگر یک خارجی درآمد خوبی داشته باشد، از محل کار خود مراجع مثبت داشته باشد و قانون را زیر پا نگذارد، ویزای آنها به راحتی تمدید می‌شود.
دستورالعمل شهروندی امارات متحده عربی
طبق قوانین شرایط اخذ تابعیت امارات، چهار راه مختلف برای اخذ تابعیت در امارات وجود دارد. آن‌ها هستند:

تابعیت از طریق تبار

امارات شهروندی خودکار از طریق تولد اعطا نمی‌کند. فرد برای تبدیل شدن به یک شهروند باید از یکی از گروه‌های زیر باشد.
• از خانواده ای عرب قومی که قبل از سال 1925 در امارات ساکن شدند و حداقل تا سال 1972 اقامت داشتند.
• از پدر اماراتی در داخل یا خارج از کشور.
• از یک مادر اماراتی در داخل یا خارج از کشور، بدون پدر بودن قانونی یا دارای پدری بدون تابعیت.
• از والدین ناشناس در کشور، یعنی فردی که به دنبال شهروندی است، متولد امارات است.

تابعیت از طریق ازدواج

هر شهروند امارات باید مجوز دادگاه را برای ازدواج با یک خارجی دریافت کند. فرد خارجی باید ویزای اقامت امارات با سابقه پزشکی و کیفری تمیز داشته باشد. غیرمسلمانان مجاز به ازدواج در امارات تا زمانی هستند که هر دو طرف با این ازدواج موافقت کنند. اما یک شریک نباید دو برابر یکی دیگر سن داشته باشد. یک زن خارجی که با یک شهروند مرد امارات متحده عربی ازدواج کند می‌تواند تابعیت خود را دریافت کند:
• در 7 سال اگر با هم بچه داشته باشند.
• در 10 سال اگر بچه دار نشوند.

شهروندی با شایستگی استثنایی

در ژانویه 2021، دولت امارات اصلاحاتی را در قانون شهروندی ایجاد کرد تا به گروه‌های خاصی از خارجی‌ها اجازه دهد تا تابعیت کسب کنند. توجه داشته باشید که قبل از ژانویه 2021، شهروندی امارات متحده عربی اساساً با حق خون اعطا می‌شد.

سخن پایانی

اگر یک مهاجر تصمیم به ماندن در این کشور داشته باشد، منطقی است که برای شهروندی اقدام کند تا به طور دوره ای برای تمدید ویزا هزینه ای پرداخت نکند، بنابراین فرزندان آنها در آینده حق دارند پاسپورت یک شهروند امارات را دریافت کنند.

با این حال، قانون محلی به دقت از ارزش‌های ملی محافظت می‌کند و همه نمی‌توانند خود را اماراتی بخوانند. بهتر است مهاجران از کمک وکلایی با تجربه زیاد استفاده کنند که در قوانین امارات عربی تخصص دارند و در زمینه قوانین مهاجرت فعالیت می‌کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *