صفر تا صد انجام ثبت برند مادرید
ثبت برند مادرید اقدامی موثر در جهت توسعه کسب و کار است. در گذشتهها به این صورت بود که برای ثبت یک برند بایستی به کشور خارجه مراجعه میشد تا ثبت برند صورت میگرفت اما در حال حاضر با ثبت برند مادرید میتوان به راحتی برند را در سطح بین المللی به ثبت رساند و برای کسب و کار خود حامی بزرگی داشت.
ثبت علامت تجاری بین المللی مراحل دشواری داشت که اکنون با این پروتکل مادرید که موافقت نامهای بین 195 کشور بود علائم تجاری به سادگی و ثبت بین المللی میرسند. کشور ایران هم در سال 2003 میلادی به این موافقت نامه پیوست از این رو تمامی ایرانیان قادرند علامت تجاری خود را در سطح بین المللی به ثبت برسانند. این کار برای فعالین تجاری و شرکتها مزیتهای بسیاری دارد که در ادامه به آنها و اینکه در مجموع ثبت مادرید چیست میپردازیم.
مزایای ثبت برند مادرید برای صاحبان کسب و کارها چیست؟!
منوط بر دستورالعمل سازمان جهانی مالکیت معنوی یا (WIPO) تمامی افراد ایرانی مقیم و یا غیر مقیم میتوانند برند خود را ثبت کرده و از سیستم مادرید استفاده کنند. از آنجایی که برای ثبت شرکت و هر کمپانی نوپایی ثبت برند بین المللی امتیازی مهم محسوب میشود، ثبت مادرید یک گزینه مناسب برای حمایت از برند خواهد بود. در ادامه با مزیتهای ثبت برند جهانی آشنا شوید.
حمایت از منافع
یکی از مهمترین مزیتهای ثبت برند مادرید این است که از حقوق علامت تجاری شرکتها حمایت به عمل میآورد. در حال حاضر غالب بر 80 کشور دنیا طبق سیستم ثبت مادرید حامی منافع برند شرکتها هستند. این کشورها شامل: ایران، چین، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، ژاپن، بلژیک و غیره هستند.
عدم سوء استفاده
ثبت برند جهانی موجب عدم سوء استفاده و تقلب دیگر رقبا از برند شما خواهد شد. این کار باعث میشود برند شما حفظ شده و مالکیت آن تنها برای کسب و کار شما باشد.
به وجود آوردن داراییهای ارزشمند
یکی دیگر از مزایای قابل توجه ثبت برند بین المللی مادرید این است که وقتی برند در سطح دنیا به ثبت میرسد، خود همان برند به نوعی ارزش دار شده و دارایی مهمی محسوب خواهد شد. به عنوان مثال برندهایی از قبیل کاله، پارس خزر و … که همگی برای مردم شناخته شده هستند از این سیستم استفاده میکنند و برند آنها یک دارایی ارزشمند محسوب میشود. این قانون برای برندهای خارجی دیگر از جمله مک دونالد، اپل، مرسدس و غیره نیز وجود دارد.
صرفه جویی در زمان
همانطور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره شد؛ در گذشته برای این کار بایستی به کشور خارجی سفر میشد اما اکنون به این صورت است که در کشور خود شخص میتوان جهت داشتن ثبت برند مادرید اقدام کرد و دیگر نیازی به اتلاف وقت و هزینه جهت مسافرتهای بیهوده نخواهد بود.
توسعه و پیشرفت کسب و کار در سطح بین المللی
ثبت مادرید مزیت توسعه کسب و کار خصوصا برای شرکتهای نوپا را برعهده دارد. این کار امکان سرمایه گذاری در دیگر کشورها از جمله واردات و صادرات را فراهم میآورد همچنین زمانی که برندتان به ثبت جهانی برسد باعث میشود دیگر سرمایه گذاران جذب برند شوند و کسب و کار پیشرفت زیادی داشته باشد.
داشتن تیم حرفهایی و متخصص در زمینه موضوع ارائه داده شده
مدت زمان ثبت مادرید چقدر خواهد بود؟!
مدت زمان ثبت برند با این سیستم کاربردی مشخص نبوده و بستگی به یکسری موارد دارد که یکی از آنها قوانین و مقررات مربوط به کشور متقاضی دارد اما به صورت حدودی میتوان گفت که ممکن است 7 الی 10 ماه به طول بیانجامد در برخی موارد این امر طولانیتر نیز میشود که برای مشاوره و دریافت اطلاعات دقیقتر بهتر است با تیم کارشناسان هوم اند هوم در ارتباط باشید. جدول زیر به برخی از موارد که ممکن است در رابطه با مدت زمان تاثیر گذار باشند اشاره خواهیم کرد.
مدت زمان ثبت برند جهانی | توضیحات |
سرعت عملکرد سازمان | عملکرد و سرعت سازمان WIPO و همچنین کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. |
کشور ثبت کننده | برخی از کشورها ممکن است سرعت بیشتری در ثبت داشته باشند. |
وجود گرههای مختلف در برند | پیچیدگی و گرههای مختلف در برند ممکن است باعث ایجاد تاخیر شود. |
درخواستهای قبلی برند | در صورت وجود درخواستهای قبلی از همان برند ممکن است روند بررسی را افزایش دهد. |
مدارک لازم برای ثبت برند جهانی
برای ثبت برند مادرید ابتدا بایستی برند را در کشور مبدا به ثبت برسانید. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مادرید شامل موارد زیر خواهد شد.
کپی مدارک هویتی و شناسایی
کپی مدارک هویتی مدیران شرکت
در صورت وجود وکیل ارائه وکالت نامه
کپی آگهی مربوط به تاسیس شرکت
نامه درخواست ثبت برند با درج نام کشورهای مورد نظر
ارائه رسید هزینههای مربوط به اظهارنامه ثبت مادرید
اصل گواهی مربوط به ثبت برند در کشور مبدا
اعتبار برند مادرید و مدت زمان آن
برند کسب و کار زمانی که به ثبت جهانی میرسد از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار میشود. برای حفظ اعتبار برند مادرید باید هر 10 سال یکبار اقدام به تمدید آن کرد و هزینه مربوط به تمدید را پرداخت نمود در ضمن نگران گذشتن اعتبار آن نباشید زیرا 6 ماه قبل از پایان اعتبار دفتر بین المللی موضوع را به دفتر نمایندگی اطلاع میدهد.
هزینه و عوامل مربوط به آن جهت ثبت برند مادرید
هزینه اصلی مربوط به ثبت برند شرکت تحت عنوان سیستم مادرید به دلایل مختلف میتواند متغیر باشد. با در نظر گرفتن اینکه ثبت برند در چندین مرحله و کشور مختلف به ثبت میرسد هزینهها ثابت نخواهند بود. از طرفی دیگر این فعالیت بستگی به نوع خدمت، کالای مورد نظر و غیره متفاوت است.
اما مزیت ثبت برند بین المللی اینجا است که هزینه ثبت مادرید نسبت به گذشته که برند بایستی در تک تک کشورها به ثبت میرسد؛ بسیار بصرفهتر خواهد بود. هزینههای پرداختی بر حسب فرانک سوئیس محاسبه میشوند.
هزینه های ثبت برند تجاری بین المللی | توضیحات |
حق الثبت اساسی | این نوع هزینهها مربوط به دفتر بین الملل است. |
حق الثبت تکمیلی | مربوط به کشورهای حامی است و برای تمامی آنها یکسان خواهد بود. |
حث الثبت ضمیمهایی | برای زمانی است که خدمات و کالاها از سه طبقه بندی بین المللی بیشتر است. |
چند نکته مهم در خصوص برند ثبت شده توسط سیستم مادرید
وقتی تمامی مراحل مربوط به ثبت برند تجاری بین المللی را طی کردهاید و تایید نهایی شده است، تا مدت زمان 20 سال این برند اعتبار دارد. در 5 ساله ابتدایی اعتبار برند ثبت شده به اعتبار آن در کشور مبدا بستگی دارد چنانچه یکی از کشورهای درخواست شده تشخیص دهد که برند شما خلاف قوانین آن کشور است؛ میتواند برند را بی اعتبار خواند.
چه نوع علائم تجاری برای ثبت برند مادرید کاربردی هستند؟!
علائم تجاری طبق قانون از یکسری حروف و اعداد یا کلمات ساخته میشوند که میتواند شامل اشکال مختلف، نمادهای سه بعدی و یا ترکیبی از همه این علائم باشد. در مجموع علائم به 3 نوع تقسیم میشوند که شامل:
علائم تاییدی
علائم تاییدی علائمی هستند که به تولیدکنندگان و یا ارائه دهندههای خدمات اعطا میشود که برای دریافت آنها باید استانداردهای لازم را در نظر گرفت.
علائم فردی
این دسته از علائم نیز کالا و یا خدمات یک شرکت را با دیگر کمپانیها متمایز میکند البته به این معنی نیست که متعلق به فردی باشد بلکه ممکن است برای چند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
علائم جمعی
این دسته از علائم برای انجمنها و یا مشاغلی که صنفی هستند در نظر گرفته میشوند.
مراحل ثبت برند
مراحل و نحوه ثبت برند بین المللی شامل انجام دادن یکسری فعالیتها به شرح زیر خواهد بود که برخی به دلیل دشوار بودن این مراحل آن را به دست افراد کاردان و با تجربه در این زمینه میسپارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان هوم اند هوم در ارتباط باشید.
- در ابتدا بایستی فرمی که شامل اطلاعات مورد نیاز است را در سایت WIPO دریافت نمایید.
- نامهایی حاوی ثبت برند با ذکر نام کشورهای مورد نظر بنویسید. که عنوان درخواست “اداره ثبت علائم تجاری” باشد.
- اسناد مربوط به ثبت برند در داخل کشور نیز باید همراه دیگر مدارک پیوست شوند.
- در سایت WIPO سه فرم وجود به نامهای MM1، MM2 یا MM3 وجود دارد که باید یکی از آنها دریافت و در سه نسخه تکمیل و پر شود. (هزینه فرمها با فرانک سوئیس خواهد بود).
- سازمان برند مادرید در کشورهای مختلف دارای نمایندگی هستند که افراد میتوانند از طریق نمایندگی کشور خود اقدام نمایند. درخواست ارائه شده باید به یکی از زبانهای اسپانیولی، فرانسوی یا انگلیسی باشد.
- بعد از تایید مدارک از سوی نمایندگی روند ثبت برند طی خواهد شد.
استعلام برند مادرید به چه صورت است؟
برای ثبت برند و لوگوی بین المللی ابتدا باید بررسی کنید که این برند و یا مشابه آن قبلا به ثبت نرسیده باشد تا هزینه و زمان را بیهوده هدر ندهید. برای انجام استعلام برند مادرید میتوانید به سایت WIPO رفته و در بخش FIND & EXPLORE گزینه GLOBAL BRAND DATABASE را زده تا صفحه استعلام برند برایتان باز شود. با نوشتن نام برند میتوانید به راحتی اقدام به استعلام نمایید.
جمعبندی
ثبت مادرید علامت تجاری سیستمی بوده که توسط سازمان WIPO طراحی و به ثبت رسیده و همچنین توسط کشورهای زیادی حمایت شده است که ایران نیز یکی از این کشورهاست. اکنون با وجود این پروتکل هزینه ثبت برند بین المللی نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده و آسانتر شده است البته این تنها مزیت ثبت بین المللی برند نبوده و مزایای دیگری که در مطلب بالا به آن اشاره شد دارد. اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر و دقیقتر در این زمینه هستید با کارشناسان هوم اند هوم در ارتباط باشید.
سوالات متداول
این هزینه به موارد مختلفی از جمله نوع کالا، کشوری که قصد ثبت برند در آن را دارید، نوع خدمات و غیره بستگی دارد. این هزینهها میتواند متغیر باشد.
بله ایران نیز از قانون ثبت برند مادرید حمایت میکند و این درخواست برای ایرانیان نیز میسر است.
نخست باید برند در کشور مبدا به ثبت رسیده باشد سپس اظهارنامه ثبت برند را تکمیل و ارسال میکنید و بعد از پرداخت هزینهها برند در کشورهای درخواست شده مورد تایید قرار میگیرد.
به طور قطع بله! این سیستم توسط چندین کشور حمایت شده است و کاملا قانونی و دارای ارزش و اعتبار است. اگر تمایل به پیشرفت در کسب و کارتان هستید حتما برند خود را به ثبت بین المللی برسانید.
بله … طبق قوانین علائم مختلفی برای ثبت برند در نظر گرفته شدهاند که بایستی با توجه به آنها برند خود را به ثبت برسانید. این علائم اعداد، حروف، اشکال و … هستند.