بررسی شرایط اقامت دائم در فنلاند

بررسی شرایط اقامت دائم در فنلاند

شرایط اقامت دائم در فنلاند به چه صورت است؟ دولت فنلاند قصد دارد کسانی را که به این کشور مهاجرت کرده‌اند تشویق کند تا از قوانین جامعه فنلاند پیروی کنند، همچنین کار کرده و زبان را مطالعه نمایند. این کشور تاکید می‌کند که ادغام موفقیت‌آمیز شرط لازم برای مجوز اقامت دائم است.

علاوه بر این، هدف افزایش مدت اقامت مورد نیاز برای اقامت دائم از چهار سال به شش سال است. در آینده، شرط مجوز دائمی نیز مهارت زبان فنلاندی یا سوئدی خواهد بود که با آزمون زبان تایید می‌شود. علاوه بر این، سابقه کار دو ساله بدون مراجعه بسیار کوتاه مدت به بیمه بیکاری یا حمایت درآمد مورد نیاز است و شرط صداقت تشدید می‌شود. در ادامه با هوم اند هوم همراه باشید تا شرایط اقامت دائم در فنلاند را بیشتر بررسی کنیم.

قوانین وزارت کشور فنلاند برای اقامت دائم

دولت همچنین گفت که در صورتی که متقاضی علاوه بر سابقه کاری سه ساله، مهارت‌های زبان فنلاندی یا سوئدی خوبی داشته باشد، این شرط شش ساله قابل برداشتن است. همچنین متقاضی نباید به جز برای دوره‌های کوتاه مدت به مزایای رفاهی یا بیکاری وابسته باشد.

تشدید مداوم شرایط فنلاند

مقامات فنلاند در حال تشدید شرایط برای الحاق خانواده نیز هستند. در فوریه امسال، وزارت کشور فنلاند برنامه‌هایی را برای معرفی الزامات سخت‌گیرانه‌تر برای اتحاد مجدد خانواده، همانطور که توسط دستورالعمل اتحاد مجدد خانواده اتحادیه اروپا مجاز است، آشکار کرد.

در همین راستا، این وزارتخانه اعلام کرد که یک شرط جدید به قانون اتباع خارجی فنلاند اضافه می‌شود که در آن همسری که به عنوان حامی مالی فعالیت می‌کند باید حداقل 21 سال سن داشته باشد.

تعداد درخواست‌های مجوز اقامت در سال 2023 افزایش می‌یابد

بر اساس آمار اداره مهاجرت فنلاند، سال گذشته تعداد قابل توجهی از درخواست‌های اجازه اقامت در فنلاند ثبت شده است. در سال 2023، در مجموع 16999 درخواست برای اولین اجازه اقامت بر اساس کار، 12867 درخواست برای اجازه اقامت برای تحصیل و رکورد 21523 مجوز اقامت بر اساس روابط خانوادگی ثبت شده است.

در همان زمان، ارقام از همان منبع نشان داد که در سال 2023، اتباع روسیه بیشترین تعداد شهروندی را در فنلاند به خود اختصاص داده اند که در مجموع 13202 شهروند به دست آورده‌‌اند و پس از آن شهروندان فیلیپین، هند، چین، سریلانکا، بنگلادش، ویتنام و ایران در لیست بیشترین متقاضی برای مهاجرت به فنلاند قرار دارند.

اعتبار اقامت دائم در فنلاند

در شرایط اقامت دائم در فنلاند، اجازه اقامت دائم تا اطلاع ثانوی معتبر است. شما می‌توانید اجازه اقامت دائم دریافت کنید اگر:

  1. شما به مدت 4 سال بدون وقفه در فنلاند با اجازه اقامت مداوم زندگی کرده‌اید.
  2. شرایط لازم برای صدور مجوز اقامت مداوم هنوز برآورده شده است.

برای تحصیل یا جستجوی کار نمی‌توانید اجازه اقامت دائم دریافت کنید.

با این حال، اگر مجوز تمدید شده برای تحصیل یا جستجوی کار به شما اعطا شده است، در صورت داشتن شرایط مجوزی که درخواست می‌کنید، می‌توانید به دلایل دیگر برای اجازه اقامت دائم درخواست دهید. برای مثال ممکن است به دلایل خانوادگی یا کاری اجازه اقامت دائم دریافت کنید. درباره دلایل تمدید مجوز بیشتر بخوانید.

مدت اقامت مستمر در فنلاند

یکی از شرایط اقامت دائم در فنلاند این است که اگر برای اجازه اقامت دائم درخواست می‌کنید، دوره اقامت در فنلاند باید مستمر باشد، به این معنی که:

  • شما باید به مدت 4 سال بدون وقفه بین مجوزها مجوز اقامت مداوم داشته باشید، به این معنی که قبل از منقضی شدن مجوز قبلی خود، برای مجوز تمدید شده درخواست داده باشید.
  • شما باید حداقل 2 سال در 4 سال گذشته در فنلاند اقامت داشته باشید.

انواع غیبت‌های زیر در فنلاند اقامت دائم شما را قطع نمی‌کند:

  • تعطیلات معمولی یا سفرهای دیگر به خارج از فنلاند.
  • کار در یک محل کار در خارج از کشور به صورت اعزام توسط یک کارفرمای فنلاندی.
  • اگر دلایلی برای اجازه اقامت مداوم دارید، می‌توانید اجازه اقامت دائم دریافت کنید.

برای دریافت مجوز اقامت دائم، باید زمینه و شرایط لازم برای اجازه اقامت مداوم را داشته باشید. در بیشتر موارد، دلایل شما برای اجازه اقامت دائم مانند مجوز اقامت دائم قبلی شما است.  همچنین امکان درخواست اجازه اقامت دائم بر اساس دلایل جدید وجود دارد. در این صورت، لطفاً مطمئن شوید که شرایط لازم برای اجازه اقامتی را که برای آن درخواست می‌کنید، دارید. برای مثال ممکن است به دلایل خانوادگی یا کاری اجازه اقامت دائم دریافت کنید.

اجازه اقامت دائم برای تحصیل یا جستجوی کار اعطا نمی‌شود. این بدان معناست که اگر شما دارای مجوز تمدید شده برای تحصیل یا جستجوی کار هستید و مایل به درخواست برای اجازه اقامت دائم هستید، باید دلایلی برای مجوز اقامت مداوم دیگر مجوز A  داشته باشید و شرایط لازم برای آن مجوز را داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که اگر مرتکب جرم شده‌اید، لزوماً اجازه اقامت دائم به شما داده نمی‌شود.

درخواست برای اجازه اقامت دائم فقط در فنلاند قابل ارسال است

اگر درخواست خود را در خارج از کشور ارسال کنید، اجازه اقامت دائم به شما داده نخواهد شد. اگر درخواست خود را در خارج از کشور ارسال کنید، به درخواست شما به عنوان درخواست برای اولین اجازه اقامت رسیدگی می‌شود و درخواست برای اولین مجوز شامل هزینه پردازش می‌شود.

در حالی که مجوز اقامت دائم شما هنوز معتبر است، برای اجازه اقامت دائم اقدام کنید

یکی از شرایط اقامت دائم در فنلاند این است که شما باید قبل از انقضای مجوز اقامت قبلی خود برای اجازه اقامت دائم اقدام کنید. با این حال، قبل از اینکه 3 ماه از اتمام دوره چهار ساله اقامت خود فاصله داشته باشید، نباید برای اجازه اقامت دائم اقدام کنید. اگر زودتر درخواست دهید، ممکن است لزوماً نتوانیم ارزیابی کنیم که آیا شرایط لازم برای مجوز اقامت دائم را دارید یا خیر و ممکن است نتوانید مجوز را صادر کنید.

اگر فقط پس از انقضای مجوز اقامت قبلی خود برای اجازه اقامت دائم درخواست دهید، نمی‌توانید اجازه اقامت دائم دریافت کنید. در چنین حالتی، می‌توانید به جای آن برای یک مجوز تمدید شده جدید درخواست دهید.

شما می‌توانید در طول رسیدگی به درخواست خود به طور قانونی در فنلاند بمانید

اگر تصمیم منفی دریافت کردید و تصمیم به تجدید نظر در مورد آن گرفتید، اقامت در فنلاند در طول فرآیند تجدیدنظر برای شما قانونی است. اگر نمی‌توانید اجازه اقامت دائم دریافت کنید اما شرایط لازم برای اجازه اقامت مداوم (A) را دارید، خدمات مهاجرت فنلاند بررسی خواهد کرد که آیا می‌توان مجوز تمدید جدیدی به شما اعطا کرد یا خیر.

حق کار کردن

اگر درخواست خود را قبل از انقضای مجوز قبلی خود ارسال کنید، می‌توانید در زمانی که درخواست شما برای اجازه اقامت دائم در حال بررسی است به کار خود ادامه دهید:

  • شما دارای مجوز اقامت برای یک فرد شاغل TTOL  هستید و همچنان برای همان کارفرما یا در همان زمینه کاری کار می‌کنید.
  • حق کار شما بر اساس اجازه اقامت دیگری است، مانند اجازه اقامت بر اساس روابط خانوادگی یا تحصیلی.
  • اگر پس از انقضای مجوز اقامت قبلی خود برای اجازه اقامت دائم درخواست دهید، اجازه ادامه کار را ندارید.
  • پس از دریافت اجازه اقامت دائم، حق نامحدودی برای کار دارید.

مجوز اقامت اتحادیه اروپا P-EU

مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا که برای یک تبعه کشور ثالث صادر می‌شود نیز یک مجوز دائمی است که تا اطلاع ثانوی معتبر است. شما می‌توانید پس از اقامت بدون وقفه 5 ساله در فنلاند با اجازه اقامت مداوم  A  یا اجازه اقامت دائم P برای اجازه اقامت اتحادیه اروپا درخواست دهید. باید منابع مالی کافی داشته باشید.

کارت اجازه اقامت جدید از یک نقطه خدمات

اگر قبلاً مجوز اقامت دائم دارید اما کارت مجوز اقامت شما منقضی، خراب یا گم شده است، برای اجازه اقامت دائم جدید درخواست نکنید. در عوض، به کارت اجازه اقامت جدید نیاز دارید. قبل از رزرو وقت ملاقات برای بازدید از مرکز خدمات اداره مهاجرت فنلاند، دستورالعمل درخواست کارت جدید را بخوانید.

فرآیند درخواست زمانی که برای اجازه اقامت دائم درخواست می‌کنید

ارائه درخواست

در صورتی که قصد ارائه درخواست ویزای استارتاپ فنلاند را دارید؟ درخواست را در سرویس الکترونیکی Enter Finland یا روی کاغذ ارسال کرده و پس از پر کردن درخواست، باید به یک مرکز خدمات مهاجرت فنلاند مراجعه کنید. اگر از طریق خدمات الکترونیکی درخواست داده‌اید، برای اثبات هویت خود به اداره مهاجرت فنلاند مراجعه کنید، اثر انگشت شما گرفته شود و اصل مدارکی را که به درخواست خود پیوست کرده‌اید نشان دهید. اگر یک درخواست کاغذی پر کرده‌اید، درخواست را با خود بیاورید. اثر انگشت خود را بگیرید، هویت خود را ثابت کنید و اصل مدارکی را که به درخواست خود پیوست کرده اید نشان دهید. هزینه درخواست خود را در نقطه خدمات پرداخت کنید.

پردازش برنامه

یکی از شرایط اقامت دائم در فنلاند این است که می‌توانید زمان‌های مورد انتظار پردازش را در صفحه زمان‌های پردازش پیدا کنید. همچنین می‌توانید از Processing Time Checker برای برآورد زمان باقی‌مانده پردازش برنامه خود استفاده نمایید. اگر متوجه شدیم که چیزی در برنامه شما گم شده است یا اگر به اطلاعات بیشتری از شما نیاز داریم، با شما تماس خواهیم گرفت. شما ممکن است در طول رسیدگی به درخواست خود و فرآیند تجدیدنظر احتمالی در فنلاند اقامت قانونی داشته باشید.

تکمیل یا لغو درخواست شما

اگر نیاز به تکمیل درخواست خود دارید، می‌توانید این کار را به یکی از روش‌های زیر انجام دهید:

  1. نرم افزار الکترونیکی
  2. اطلاعات تکمیلی در سرویس الکترونیکی را از طریق صفحه «ارسال اطلاعات تکمیلی» ارسال کنید. این تنها راهی است که می‌توانید یک برنامه الکترونیکی را تکمیل کنید.

با آوردن مدارک اضافی خود به یک مرکز خدمات یا دفتر خدمات مهاجرت فنلاند در ساعات کاری آنها. یک صندوق پستی برای اسناد اضافی در تمام خدمات وجود دارد. مدارک خود را در جعبه قرار دهید. همچنین شما می‌توانید درخواست خود را در هر زمانی در طول پردازش آن لغو کنید.

تصمیم گیری و ابلاغ تصمیم

اگر با ارسال درخواست کاغذی برای اجازه اقامت اقدام کردید، پلیس از تصمیم شما مطلع می‌شود و یا اداره مهاجرت فنلاند از طریق پست به شما اطلاع می‌دهد.

برخی از تصمیمات از طریق پست با توصیه تحویل ارسال می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد جمع آوری نامه خود را در صفحه مشاوره تحویل بخوانید. اگر به شما اجازه اقامت داده شود،  کارت اجازه اقامت دریافت خواهید کرد. همچنین اگر تصمیم منفی اجازه اقامت و تصمیمی در مورد خروج از کشور دریافت کردید، باید فنلاند را ترک کنید.

اعتراض به یک تصمیم

اگر از تصمیم راضی نیستید، حق دارید علیه این تصمیم به دادگاه اداری اعتراض کنید. دستورالعمل نحوه درخواست تجدیدنظر ضمیمه تصمیم خواهد بود. اکثر تصمیمات دادگاه‌های اداری مشمول پرداخت هزینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های دادگاه با یک دادگاه اداری تماس بگیرید.

سخن پایانی

متقاضی موظف است در یافتن هویت خود فعال باشد. بر اساس برنامه دولت فنلاند، در صورتی که متقاضی دارای برخی شرایط خاص باشد، شرایط اقامت شش ساله را می‌توان لغو کرد. در شرایطی که متقاضی دارای درآمد سالانه حداقل 40000 یورو بوده و یا دارای مدرک دانشگاهی بالاتر که در فنلاند به پایان رسیده یا به رسمیت شناخته شده باشد و سابقه کار دو ساله بدون مراجعه بسیار کوتاه مدت داشته باشد، می‌توان اجازه اقامت دائم را پس از چهار سال اقامت اعطا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *